Ahad, Mei 17, 2009

Selamat Hari Guru

Sempena 16 Mei iaitu sambutan hari guru di Malaysia. Saya ingin mengucapkan selamat hari guru kepada semua guru di Malaysia. Tema tahun ini ialah "Guru Pembina Negara Bangsa". Sebenarnya besar tanggungjawab kita sebagai pembina negara bangsa. Hal ini kerana membina negara bangsa lebih sukar berbanding membina menara berkembar Petronas(KLCC) atau Putrajaya.
Saya berkata demikian kerana, membina negara bangsa ialah membina manusia manakala pembinaan KLCC itu membina infrastruktur yang tidak mempunyai roh dan jiwa. Sedangkan membina manusia melibatkan pembinaan jiwa dan minda. Cuba bayangkan sepanjang sejarah kewujudan manusia di dunia ini Allah telah mengutuskan melebihi 250,000 nabi dan rasul dan tugas para nabi dan rasul ini antaranya ialah membina manusia.
Kini tugas itu terpikul di bahu kita sebagai guru. Maka sedarlah tanggungjawab amat besar yang sedang kita pikul kini yakni membina manusia sepertimana yang dikehendaki oleh Allah dan bukannya membina manusia sepertimana yang dikehendaki oleh manusia. wassalam.

0 ulasan:

Perjuanganku

Memartabat Agama Islam dan Bahasa Melayu sehingga diletakkan di tempat yang selayaknya.

Dimanakah Anda?

Tetamu