Rabu, Julai 08, 2009

Dasar PPSMI dimansuhkan

Alhamdulillah syukur kepada Allah s.w.t kerana telah membuka hati ahli kabinet Malaysia untuk memansuhkan sama sekali dasar PPSMI pada tahun 2012. Keputusan ini merupakan satu kemenangan kepada bahasa Melayu dan para pejuangnya. Menurut Tan Sri Muhyiddin Yassin, Menteri Pelajaran Malaysia proses pemansuhan itu akan dilaksanakan secara bertahap yakni bagi pelajar tahun satu dan tahun empat di sekolah rendah dan pelajar tingkatan satu dan tingkatan empat di sekolah menengah pada tahun 2012.
Jelasnya lagi kaedah pengajaran bahasa Melayu dan Inggeris akan dimantapkan meliputi kaedah pengajaran modular bersepadu, seimbang dan holistik. Modul yang disediakan meliputi aspek kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis, serta penguasaan tatabahasa dan seni bahasa. Di samping pendekatan didik hibur dan apresiasi bahasa diberi penekanan dalam kurikulum bahasa Melayu di sekolah rendah.
Tegasnya, kita berasa bersyukur dan amat berterima kasih kepada kerajaan kerana telah mengembalikan semula martabat Bahasa Kebangsaan di tempat yang selayaknya. Moga pelaksanaan PPSMI selama enam tahun itu menjadi pengajaran berguna kepada semua pihak. Kepada guru-guru sains dan matematik marilah kita bersama-sama berganding bahu memartabat bahasa Melayu di arena pendidikan negara. Wassalam.

0 ulasan:

Perjuanganku

Memartabat Agama Islam dan Bahasa Melayu sehingga diletakkan di tempat yang selayaknya.

Dimanakah Anda?

Tetamu