Selasa, Oktober 20, 2009

Bahasa Melayu di SJK


Selepas 52 tahun Malaysia merdeka, negara ini masih lagi berhadapan dengan masalah perpaduan.  Perpaduan di Malaysia bolehlah diibaratkan seperti sebuah lubuk yang dalam, yakni tenang di permukaan tetapi bergelora di dasarnya. Sepertimana sifat sebuah lubuk berbahaya dan sukar dijangka. Sebenarnya perpaduan di Malaysia amatlah rapuh kerana jika kita lihat disebabkan isu yang amat remeh bisa merebak menjadi api menyala-nyala..
Persoalannya kenapakah hal ini berlaku? Apakah tempoh masa 52 tahun amat singkat untuk kita membina nilai perpaduan dalam masyarakat? persoalan-persoalan ini sebenarnya amat sukar untuk dijawab dalam ruang yang sesempit ini. Persoalan ini terlalu besar dan rumit sekali. Namun saya ingin meluahkan pandangan saya tentang aspek pendidikan yang menyumbang kepada kerapuhan nilai perpaduan di Malaysia kini. 
Malaysia sejak penubuhannya bermula dengan kemerdekaan Tanah Melayu sehinggalah penubuhan Malaysia pada tahun 1963 telah mengamalkan satu sistem pendidikan yang tidak ada di mana-mana negara di dunia ini. Dalam hal ini, sistem persekolahan di negara ini terpecah kepada tiga aliran yang berbeza yakni aliran Kebangsaan (SK dan SMK), aliran Cina(SRJKC dan SMJKC), dan aliran Tamil (SRJKT). Meskipun, semua aliran ini menggunakan satu sistem kurikulum dan peperiksan yang sama tetapi menggunakan bahasa pengantar yang berbeza. Meskipun, tidak salah kita mempelajari bahasa ibunda masing-masing tetapi kita memerlukan satu bahasa perdana yang dapat menyatukan kita semua.
Dalam soal ini, bahasa Melayu telah diiktiraf oleh generasi terdahulu sebagai Bahasa Kebangsaan, maka bahasa yang paling layak menjadi bahasa perdana tersebut ialah bahasa Melayu. Bukan itu sahaja sebabnya, selain itu, bahasa ini juga merupakan bahasa yang hampir difahami oleh semua bangsa di Malaysia ini. Atas dasar ini maka kedudukan bahasa Melayu perlu diperkukuhkan dalam semua aliran pendidikan di negara ini. Dalam hal ini, saya melihat tidak ada sebarang masalah di sekolah kebangsaan tetapi terdapat masalah di aliran Cina dan Tamil. Dengan peruntukan masa belajar bahasa Melayu sebanyak 180  hingga 270 minit di sekolah aliran tersebut maka penguasaan bahasa dalam kalangan murid di sekolah tersebut amat minimal.  Murid-murid hanya mempelajari bahasa Melayu sebanyak tiga waktu seminggu. Jumlah ini amat sedikit berbanding dengan kepentingan menguasai bahasa Melayu sebagai alat perpaduan di negara ini. Maka cadangan memperluas pengunaan Bahasa Kebangsaan di sekolah aliran Cina dan Tamil perlu disambut dengan baik. Waktu belajar bahasa Melayu perlu ditambah dan penggunaan bahasa Melayu dalam subjek bukan teras merupakan satu pilihan yang tepat pada masa ini. Malahan, pendedahan akhbar Berita Harian dalam rencananya(boleh dilihat di sini) dalam akhbar tersebut pada hari ini (20 Oktober 2009) bahawa terdapat guru-guru yang mengajar bahasa Melayu dalam bahasa Cina perlu dipandang serius oleh pihak kementerian Pelajaran.
Namun, cadangan yang amat baik ini telah disambut dingin oleh Pertubuhan Jiao Zong (Pertubuhan Guru-guru Sekolah Cina Malaysia) malahan, hujah beremosi Pengerusinya, Ong Chiaw Chuan amat dikesali. Sepatutnya beliau menyambut baik cadangan tersebut kerana cadangan itu akan memberikan kebaikan kepada anak-anak bangsanya. Dan lebih besar lagi nilai perpaduan dalam kalangan rakyat berbilang kaum di Malaysia.
Tuntasnya, peranan bahasa Melayu sebagai enjin perpaduan perlu diperkuatkan di sekolah aliran Cina dan Tamil di negara ini. Anak-anak kita perlu didedahkan dengan penggunaan bahasa Melayu yang betul dengan lebih luas lagi. Janganlah hendaknya dalam usia negara melebihi separuh abad ini, masih ada lagi rakyat Malaysia yang bertutur bahasa Melayu seolah-olah mereka baru sahaja berhijrah ke negara ini seperti bertuturnya pekerja-pekerja Bangladesh yang baru sebulan tiba ke negara ini. Kita mengharapkan sistem pendidikan di negara ini dapat melahirkan rakyat yang fasih berbahasa Melayu malahan berbangga dengan bahasa tersebut. Wassalam


2 ulasan:

Tanpa Nama,  14 Mac 2013 pada 10:53 PG  

buy valium 30 mg of valium high - valium dose for anxiety

Tanpa Nama,  17 Mac 2013 pada 8:31 PG  

buy valium buy valium with paypal - valium taper schedule

Perjuanganku

Memartabat Agama Islam dan Bahasa Melayu sehingga diletakkan di tempat yang selayaknya.

Dimanakah Anda?

Tetamu