Khamis, Mac 25, 2010

Persediaan Kemahiran Berbahasa dalam Dakwah


Wahai Tuhanku! Lapangkanlah dadaku. Dan mudahkanlah bagiku urusanku. Dan bukakanlah simpulan dari lidahku. (Supaya) mereka memahami perkataanku."
(Surah Toha, Ayat 25-28)

Petikan ayat dari surah Toha di atas jelas menujukkan keperluan lidah yang fasih dalam proses berdakwah. Nabi  Musa alaihissalam telah memohon kepada Allah Azzawajalla agar dikurniakan lidah yang fasih tatkala berhadapan dengan Firaun laknatullah agar proses dakwah Baginda berjalan lancar dan dapat difahami. 

Jelas dalam soal ini, kita mendapati bahawa keperluan lidah yang fasih amat penting kepada seorang dai'e seperti kita. Dalam proses dakwah segala wadah perlu digunakan bagi mendapatkan kesan yang baik. Dalam proses dakwah komunikasi tidak dapat tidak mesti berlaku. Dalam hal ini, keberkesanan proses komunikasi amat berkait rapat dengan kemahiran berbahasa. Tanpa kemahiran berbahasa proses komunikasi akan pincang dan tidak berkesan. Dalam situasi ini kita perlu memahami bahawa kemahiran berbahasa meliputi kemahiran bertutur, menulis, dan mendengar. 

Seorang dai'e yang berjaya perlu menguasai ketiga-tiga cabang kemahiran bahasa tersebut. Malahan, Rasulullah sendiri menggunakan ketiga-tiga kemahiran tersebut dalam proses dakwah baginda. Rasulullah memiliki lidah yang fasih hingga kaum musyrikin Mekah melarang orang ramai daripada mendengar barang sedikitpun kata-kata Baginda kerana tatkala mendengar kata-kata Rasullulah pasti hati akan terpaut kepada dakwah Baginda. 

Selain kemahiran bertutur dakwah Rasulullah juga meliputi penulisan. Bukan sedikit warkah-warkah baginda utuskan kepada raja -raja di sekitar semenanjung Tanah Arab yang menyeru kepada Islam. Rasulullah melalui juru tulis Baginda seperti Abu Hanzalah bin Ar Rabie telah mengutus warkah kepada Raja Rom dan ketua kabilah sekitar Madinah. Jelaslah bahawa kemahiran berbahasa amat penting dalam melancarkan proses dakwah.

Oleh itu, sebagai dai'e kita perlu menguasai kemahiran berbahasa agar proses dakwah kita berkesan. Dalam konteks masyarakat setempat seperti masyarakat Malaysia ini, menguasai bahasa Melayu menjadi amat penting kerana tanpa pengetahuan dalam bahasa ini maka komunikasi dengan masyarakat setempat akan terbantut. Hal ini kerana bahasa Melayu merupakan lingua franca masyarakat di Malaysia dan bahasa ini merupakan bahasa yang dapat difahami oleh kebanyakan lapisan masyarakat di negara ini. 

Malahan, adalah lebih baik lagi jika kita dapat pula menguasai bahasa daerah atau loghat di sesuatu tempat seperti loghat Perak, Kedah, Kelantan dan sebagainya. Hal ini kerana, apabila kita bergaul dengan masyarakat kita akan mudah diterima apabila kita dilihat mempunyai persamaan dengan mereka. 

Sebagai seorang dai'e kita perlu mempersiapkan diri kita dengan pelbagai nilai tambah agar dakwah yang ingin disampaikan berkesan. Meskipun hidayah hanya di tangan Allah, tetapi ingatlah usaha tetap juga perlu dilaksanakan. Sekian, Wassalam. 

Contoh warkah Rasulullah s.a.w:



1 ulasan:

Tanpa Nama,  13 Mac 2013 pada 12:50 PTG  

buy valium buy valium from india online - valium pill strengths

Perjuanganku

Memartabat Agama Islam dan Bahasa Melayu sehingga diletakkan di tempat yang selayaknya.

Dimanakah Anda?

Tetamu