Isnin, Ogos 09, 2010

Ramadhan Oh Ramadhan

Ramadhan kembali bertamu. Setelah setahun berlalu kini Ramadhan datang lagi. Sebelum kita menyambut kehadiran bulan seribu rahmat ini, marilah kita muhasabah diri kita. Soalan yang pertama adalah apakah Ramadhan yang lalu telah mengubah diri kita?.
Mengubah diri kita menjadi lebih bertaqwa atau setelah berkali-kali menyambut Ramadhan kita masih lagi di takuk lama.Ramadhan datang dan pergi, namun kebanyakan manusia semakin buas melayan nafsu, semakin rakus mengejar dunia, semakin kejam merobek kemanusiaan.
Saban tahun kita melihat, semakin banyak kekejaman yang dilakukan oleh manusia. Semakin banyak bayi yang dibuang, semakin meningkat nyawa yang dibunuh kejam, semakin melonjak kes samun, rompak dan ragut di tanah air kita ini.
Jelas, Ramadhan yang lalu masih tidak diambil manfaat untuk menjadi manusia yang lebih baik dan bertaqwa.Betapa ruginya kita bila Ramadhan yang bakal menjengah nanti menjadi seperti Ramadhan yang lalu, pergi tanpa kita mendapat sebarang manfaat darinya. Betapa ruginya bila Ranadan yang bakal bertamu tidak dapat menjadikan kita manusia yang lebih baik dan bertaqwa dari masa lalu. Hendaknya biarlah Ramadhan ini menjadi titik tolak kepada perubahan diri kita, bukannya berlalu seperti masa-masa yang dulu. Wassalam

0 ulasan:

Perjuanganku

Memartabat Agama Islam dan Bahasa Melayu sehingga diletakkan di tempat yang selayaknya.

Dimanakah Anda?

Tetamu